وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

کاهش خارش پوست کفِ سر با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است با برگ های ضخیم که درونشان ماده ای ژله ای شکل قرار دارد. این گیاه را می توان در سراسر دنیا پیدا کرد و حتی برخی خودشان در خانه آن را پرورش می دهند. ژل آلوئه ورا وقتی روی پوست مالیده می شود خاصیت خنک کننده و التیام بخش دارد و به همین دلیل است که گاهی از آن برای درمان سوختگی و زخم استفاده می کنند.

آلوئه ورا به دلیل خاصیت درمانی که دارد قرن ها است که مورد استفاده قرار می گیرد. اما در کنار مزیتش برای پوست کاربرد دیگری نیز دارد: می تواند موها را قوی و پوست کف سر را سالم نگه دارد.

بهترین آلوئه ورایی که می توانید برای موها استفاده کنید، ژل خام آن است که مستقیم از خود گیاه گرفته شده است. این ژل را می توانید از بیشتر داروخانه ها تهیه کنید و اگر گیاهش را دارید می توانید خودتان ژل را از برگ هایش خارج کنید. ژل رنگ شفافی دارد و کمی هم آبکی است.

ژل آلوئه ورا را به موها و پوست کفِ سر خود بمالید و اجازه دهید به فولیکول ها نفوذ کند. بعد از اینکه گذاشتید یک ساعت روی سرتان بماند موها را با کمی شامپو بشویید.

مزایای آلوئه ورا برای مو التیام بخشیدن به خارش پوست کفِ سر

درماتیت سیبریئیک عبارت پزشکی است که ما برای شوره به کار می بریم. علائم خارش پوست کفِ سر و پوسته گوسته شدن آن زیر موها را می توان با آلوئه ورا درمان کرد.

آلوئه ورا می تواند به برطرف کردن التهاب کفِ سر که شوره باعثش می شود کمک کند. اسید چرب های موجود در گیاه آلوئه ورا خواص ضد التهابی دارند.

تمیز کردن موهای چرب

آلوئه ورا می تواند به خوبی فولیکول های مو را تمیز کند، روغن های اضافی و باقی مانده دیگر محصولات مو را از بین ببرد. آلوئه ورا به خوبی موها و کف سر را تمیز می کند بدون اینکه به تارهای آن آسیب وارد کند. بر خلاف مواد شیمیایی موجود در محصولات مربوط به مو، آلوئه ورا بی ضرر است و به حفظ یکپارچگی موها کمک می کند.

استفاده از آلوئه ورا راهی عالی برای داشتن موهایی سالمتر، درخشان تر و نرمتر است.

تقویت و ترمیم تارهای مو

آلوئه ورا حاوی ویتامین های A، C و E است. هر سه این ویتامین ها با گردش خون سلولی، رشد سلول های سالم و موهای براق در ارتباط هستند. ویتامین B-12 و اسید فولیک نیز در ژل آلوئه ورا وجود دارند. هر دوی اینها می توانند از ریزش موها پیشگیری کنند.

آلوئه ورا یک محصول محبوب است که افراد بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید آن را روی پوست خود می مالند. دلیلش کلاژن بالا و خاصیت خنک کنندگی این گیاه است. ویتامین های موجود در آلوئه ورا نشان داده اند می توانند از موها نیز در برابر آفتاب محافظت کنند.

بهبود رشد مو

آلوئه ورا می تواند به خوبی جریان خون در یک منطقه را افزایش دهد. این تنها بخشی از دلایل خاص بودن التیام بخشی آلوئه ورا است.

وقتی آلوئه ورا را روی مو و پوست کف سر استفاده می کنید، جریان خون به پوست کف سر افزایش پیدا می کند. وقتی پوست سرتان تمیز و موی سرتان با آلوئه ورا نرم شد خواهید دید که شکستگی موها و ریزش آنها رو به کاهش می رود.

برخی افراد ادعا می کنند که آلوئه ورا حتی می تواند به رشد سریعتر موها کمک کند. اما هنوز شواهد پزشکی قابل قبولی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

خطرات و هشدارهای آلوئه ورا

وقتی از ژل آلوئه ورا استفاده می کنید زیاد جای نگرانی نیست که برایتان خطری داشته باشد اما برخی افراد به آن حساسیت دارند. قبل از اینکه آلوئه ورا را به صورت موضعی استفاده کنید، ابتدا روی یک قسمت کوچک از پوستتان آزمایشش کنید. کافیست مقداری از آن را روی داخل مچ دست بمالید و سپس دو ساعت منتظر بمانید تا مطمئن شوید بدن واکنش آلرژیک نشان نمی دهد.

همچنین اگر کرم هیدروکورتیزون روی پوست خود استفاده می کنید باید مواظب مصرف موضعی آلوئه ورا باشید. وقتی این دو را با هم استفاده می کنید آلوئه ورا باعث می شود مقدار جذب کورتیزون توسط پوست افزایش پیدا کند.

نویسنده: سینتیا کوب

منابع:

    Lawrence R, et al. (2009). Isolation, purification and evaluation of antibacterial agents Aloe vera. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3768575/

    Mayo Clinic Staff. (2013). Aloe (aloe vera): Evidence. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/aloe/evidence/hrb-20058665

    Surjushe A, et al. (2008). Aloe vera: A short review. DOI: 10.4103%2F0019-5154.44785

    Vardy D, et al. (2009). A double-blind, placebo-controlled trial of an Aloe vera (A. barbadensis) emulsion in the treatment of seborrheic dermatitis. DOI: 10.3109/09546639909055904

کاهش خارش پوست کفِ سر با آلوئه ورا

کاهش خارش پوست کفِ سر با آلوئه ورا

هفت گام برای سلامت قلب و مغز

این روزها بیماری زوال عقل در بسیاری از نقاط دنیا به یکی از دلایل اصلی مرگ و میر تبدیل شده  است اما اطلاعات جدیدی که توسط دانشمندان منتشر شده نشان می دهد که کاهش خطر رشد چنین مشکلی می تواند بسیار ساده باشد.

در برنامه ای که توسط برخی از بزرگترین پزشکان دنیا طراحی شده است، هفت گام برای کاهش خطر زوال عقل و بیماری های قلبی و عروقی مانند کنترل فشار خون و ورزش مرتب شناخته شده است.

هفت گام

این هفت گام پس از مورد بررسی قرار دادن نظر ۱۸۲ پزشک شناسایی شده اند. به سادگی می توان با آموزش عمومی این موارد باعث تغییر سبک زندگی افراد و افزایش سلامت جامعه شد. این هفت گام عبارتند از:

کنترل فشار خون کنترل کلسترول کاهش قند خون فعال بودن بهتر غذا خوردن کاهش وزن سیگار نکشیدن

بر اساس این برنامه آنهایی که این هفت مرحله را دنبال می کنند کمتر در خطر مشکلات شناختی قرار می گیرند و تا حدود زیادی خطر مشکلات تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند. این شواهد نشان می دهد سلامت قلب و زوال عقل بیش از آنچه فکرش را می کردیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

با گذشت زمان شریان هایی که خون را به مغز می رسانند ممکن است باریک و پیر شوند که به زوال عقل منجر می شود. خبر خوب این است که کنترل عوامل خطر – هرچه زودتر بهتر – می تواند آن شریان ها را قوی نگه دارد و برای سلامت بلند مدت مغز تغییرات زیادی را به وجود بیاورد.

همچنین تحقیقات دلایل قانع کننده ای را نشان می دهند که همین عوامل باعث بروز آترواسکلروز ( سخت شدن شریان ها، معمولا منجر به لخته شدن خون می شود ) و بیماری های نقص شناختی مانند آلزایمر نیز هستند. با دنبال کردن این برنامه نه تنها می توانید از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنید، بلکه می توانید جلوی اختلالات شناختی را نیز بگیرید.

ذهنی سالم

به طور کلی وقتی از ذهنی سالم صحبت می کنیم منظورمان ذهنی است که بتواند توجه کند، اطلاعات را دریافت کرده و آنها را از حواسمان شناسایی و تشخیص دهد، بیاموزد و به خاطر بسپارد، ارتباط برقرار کند، مشکلاتش را حل کند و تصمیم گیری کند، از انعطاف پذیری و تنظیم احساسات حمایت کند تا مغزُ را در طول زندگی در بهترین حالت خود نگه دارد. باید از سنین پایین مراقبت از خود را شروع کنید.

تحقیقات مربوط به «چگونه راه کارهای سالم نگه داشتن قلب می تواند روی ذهن و پیشگیری از بیماری های مربوط به آن تاثیر داشته باشد» هنوز کامل نیست اما چشم اندازی امیدوار کننده دارد. در طول زمان به این نتیجه رسیدیم همان عواملی  که موجب سکته مغزی می شوند مشکلاتی نظیر آلزایمر را نیز به بار می آورند.

می دانیم بسیاری از کارهایی که مردم می توانند انجام دهند تا سلامت فیزیکی خود را بهبود ببخشند روی مغزشان نیز تاثیر مثبت دارد. هیچ وقت برای پیگیری یک سبک زندگی سالم دیر نیست.

نویسنده: جنی کوک

منبع:

netdoctor

هفت گام برای سلامت قلب و مغز

هفت گام برای سلامت قلب و مغز

برخی خواص دارچین برای سلامتی

دارچین نوعی ادویه‌‌ مقوی است که به‌خاطر تاثیراتش در سلامت بدن از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. امروزه نیز با کشف خواص درمانی گسترده‌ آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.بر اساس تحقیقات بین ۲۶ دارویی که منشا گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست.بو،مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، به‌خاطر بخش روغنی درختی‌ است که دارچین از آن گرفته می‌شود. خواص دارویی دارچین حاصل پوست درخت دارچین است. پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثرند. البته برای اینکه خواص دارویی دارچین حفظ شود، ترکیب شیمیایی آن باید دست‌نخورده باقی بماند. ضدالتهاب بودن، کاهش قندخون، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان، حمله‌ قلبی و میکروب‌زدایی از بدن از فواید دارچین است.در ادامه فواید اثبات‌شده‌ دارچین برای سلامتی عنوان می‌شوند.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان

بر اساس آمار انجمن درمان کالیفرنیا (OTAC) دارچین در بین مواد دارای آنتی‌اکسیدان رتبه‌ هفتم را به‌دست آورده است که نشان می‌دهد مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان در آن وجود دارد. در میان ادویه‌ها نیز دارچین بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان را دارد حتی بیشتر از سیر، آویشن و رزماری.خواص درمانی دارچین به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با نام‌های پلی‌فنول، فنولیک‌اسید و فلاونیدها شناخته می‌شوند.

محافظت از قلب

یکی دیگر از فواید اثبات‌شده‌ دارچین، تاثیر آن در کاهش ابتلا به عوامل بیماری‌های قلبی مانند فشارخون، کلسترول و تری‌گلیسرید است.مواد ویژه‌ موجود در دارچین می‌توانند کلسترول بدخون (LDL) را کاهش دهند و کلسترول خوب خون (HDL) را ثابت نگه دارند.

مقابله با دیابت

جالب است بدانید که دارچین به‌عنوان یک ماده‌‌غذایی ضددیابت شناخته شده است، زیرا از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ قندخون) را افزایش می‌دهد.دیابت زمانی رخ می‌دهد که انسولین کارایی خود را از دست بدهد و نتواند میزان قندخون را کنترل کند یا فرد نتواند مقدار قند موردنیاز بدنش را مدیریت کند. از دست رفتن کارایی انسولین ممکن است به‌علت اضافه وزن یا کاهش سوخت‌و‌ساز بدن باشد.

مراقبت از فعالیت‌های مغزی

پژوهشگران اثبات کرده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین می‌تواند از مغز در برابر بیماری‌های مرتبط با آن مانند پارکینسون و آلزایمر محافظت کند.دارچین باعث فعال شدن پروتئین‌هایی می‌شود که از ذهن در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند. همچنین این ماده با جلوگیری از مصرف مورفین توسط سلول‌ها و مقابله با خودتخریبی آنها از اثرات منفی استرس می‌کاهد.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

دارچین به‌خاطر دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی از تخریب DNA، جهش سلولی و رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است که خواص دارویی ذکرشده‌ به‌علت وجود ماده‌ای به‌نام سینامالدهید است. همچنین این خاصیت باعث می‌شود سلول‌های مستعد ابتلا به سرطان، خودبه‌خود تخریب شوند.دارچین به‌طور ویژه در سلامت روده‌ بزرگ نقش مهمی دارد و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از عفونت

دارچین یک آنتی‌بیوتیک، آنتی‌میکروب، آنتی‌ویروس و ضدقارچ طبیعی برای بدن است و به همین دلیل در برابر بسیاری از بیماری‌ها از بدن محافظت می‌کند. همه‌ این خاصیت‌ها به‌خاطر روغن مخصوصی است که در دارچین وجود دارد. این روغن از بروز اثرات نامطلوب در سیستم گوارش، پوست و همچنین ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند.تحقیقات نشان داده‌اند که روغن دارچین حتی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس اچ‌.آی.‌وی را نیز کاهش بدهد.

حفظ سلامت دندان‌ها

یافته‌های اخیر نشان داده‌اند که دارچین در مبارزه با باکتری‌هایی که در میکروفلورای دهان وجود دارند و باعث پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان، عفونت زبان و بوی بد دهان می‌شوند، نقش مهمی ایفا کند. روغن دارچین در مقایسه با سایر گیاه‌های تست‌شده، بیشترین توانایی را در حفظ سلامت دهان و دندان دارد و مانند یک دهانشویه‌ طبیعی عمل می‌کند.دارچین نیز مانند نعنا دهان را خوشبو می‌کند و به‌عنوان طعم‌دهنده‌ طبیعی در تهیه‌ آدامس‌ استفاده می‌شود. دارچین با از بین‌بردن باکتری‌های دهان بوی بد دهان را از بین می‌برد و به همین خاطر از قدیم پودر دارچین برای بهداشت دهان و دندان تجویز می‌شده است.

جلوگیری و درمان قارچ

مطالعات نشان داده است که خواص بسیار پرقدرت دارچین در مقابله با قارچ‌ها در درمان یا پیشگیری از رشد قارچ در دستگاه گوارش بسیار مفید است. دارچین در کاهش مقدار قارچ آلبیکانس که نوعی مخمر است و باعث بروز قارچ در سیستم گوارش می‌شود، بسیار مفید است. قند خون بالا خطر ابتلا به قارچ سیستم‌گوارش را افزایش می‌دهد و همان‌طور که گفتیم دارچین قند خون را کنترل می‌کند.

خواص ضدالتهابی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین به‌دلیل دارابودن خاصیت ضدالتهابی خطر ابتلا به سرطان و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. محققان دریافته‌اند بیش از ۷ نوع فلاوونید که تنها در دارچین وجود دارد، در درمان التهاب‌های بدن بسیار موثر است.به همین خاطر است که دارچین در تسکین انواع درد نقش مهمی دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند به احیای بافت زخمی‌شده، کاهش درد قاعدگی و کنترل حساسیت‌های فصلی کمک کند.

سلامت پوست

دارچین به‌خاطر خواص آنتی‌باکتریال و ضدمیکروبی خود از پوست در برابر سوزش، جوش، حساسیت و عفونت محافظت می‌کند. روغن دارچین باعث کاهش تورم، درد و قرمزی پوست می‌شود. ترکیب عسل و دارچین برای محافظت از پوست در برابر آکنه و آلرژی تجویز ‌می‌شود.

 

برخی خواص دارچین برای سلامتی

برخی خواص دارچین برای سلامتی

برخی خواص ژلاتین

ژلاتین از جمله خوراکی‌هایی است که شاید جزو گزینه‌های نخست خوردنی‌های سالم قرار نگیرد اما این ماده خوراکی دارای خواص غیرمنتظره‌ای برای سلامتی است.

خواص ژلاتین برای سلامتی با خواص کلاژن مشابه است زیرا ژلاتین هم حاوی همان آمینو اسیدهاست. ژلاتین از چندین آمینو اسید برخوردار است. آمینو اسیدها موادی هستند که برای تولید پروتئین با هم ترکیب می‌شوند و برای کارکرد صحیح ارگان‌های مختلف و تامین انرژی ضروری هستند.

ژلاتین عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. در واقع با جوشاندن استخوان حیوانات، غضروف‌ها و پوست آنها کلاژن گرفته می‌شود و ژلاتین به دست می‌آید. کلاژن پروتئین فیبری است که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و پوست در حیوانات را به هم مرتبط می‌کند.

زمانی که کلاژن فرآوری شود به ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌مزه به نام ژلاتین تبدیل می‌شود. ژلاتین پس از آنکه سرد شود بافتی ژله مانند پیدا می‌کند.

در حالی که بدن انسان برخی از این آمینو اسیدها را تولید می‌کند بسیاری از افراد باید آمینو اسید مازاد مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تامین کنند.

آمینو اسید موجود در ژلاتین معمولا در استخوان‌ها و ارگان‌های برخی حیوانات پیدا می‌شود. از آنجایی که بیشتر افراد این بخش از بدن حیوانات را مصرف نمی‌کنند افزودن ژلاتین به رژیم‌های غذایی سودمند است.

ژلاتین خواص متعددی برای سلامتی دارد که شامل موارد زیر است:

بهبود سلامت پوست(Skin): کلاژن ظاهر سالم و جوانی به پوست می‌دهد. با بالا رفتن سن بدن به طور طبیعی کلاژن از دست می‌دهد و موجب چین و چروک در پوست می‌شود. به همین دلیل مصرف ژلاتین به عنوان منبعی از کلاژن شیوه‌ای طبیعی برای بهبود ظاهر پوست است.

تامین پروتئین(Protein): برخی از پروتئین‌های حیوانی شامل مقدار قابل توجهی چربی ناسالم است. ژلاتین منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.

کمک به عملکرد سیستم گوارشی: ژلاتین به شکل‌های مختلفی به هضم غذا کمک می‌کند. به طور مثال “گلیسین” موجود در ژلاتین سلامت جداره مخاطی معده را حفظ می‌کند.

تسکین درد مفصلی: کلاژن موجود در ژلاتین درد مفصلی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد.

کمک به کنترل قند خون: اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود اما نتایج یک بررسی حاکیست گلیسین یکی از آمینو اسیدهای ژلاتین است که کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ را بهبود می‌دهد.

حفظ سلامت استخوان‌ها: لیسین که در ژلاتین یافت می‌شود به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده به بدن کمک کرده تا کلسیم را جذب کند که برای حفظ استقامت استخوان‌ها و جلوگیری از تحلیل رفتن آنها لازم است.

بهبود کیفیت خواب: وجود گلیسین موجب می‌شود ژلاتین کیفیت خواب را در برخی افراد بهبود دهد.

کمک به کاهش وزن: وجود پروتئین و کالری پایین در ژلاتین باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و در نتیجه موفق به کنترل خوردن و در نهایت کاهش وزن شود.

برخی خواص ژلاتین

برخی خواص ژلاتین

اصول بهداشتی در مصرف رب گوجه‌فرنگی

یک کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو مطالبی را پیرامون تهیه و مصرف رب گوجه‌فرنگی تشریح کرد.

مریم زاهدی از رب گوجه‌فرنگی به‌عنوان یک چاشنی اصلی در تهیه غذاهای ایرانی یاد کرد و افزود: عصاره گوجه‌فرنگی حاوی حجم زیادی از خواص گوجه‌فرنگی مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان لیکوپن است.

 

وی تأکید کرد: درجه حرارت پایین و حرارت غیرمستقیم در تولید رب گوجه صنعتی در مقایسه با حرارت بالا و کنترل‌نشده در تهیه رب خانگی باعث کیفیت بهتر رنگ و افزایش میزان لیکوپن در رب گوجه‌های صنعتی می‌شود.

زاهدی ادامه داد: ضمن اینکه معمولاً میزان نمک(Salt) در رب گوجه‌های خانگی معمولاً نامشخص است و در موارد زیادی این میزان بیشتر از حد مجاز آن (۲٪) است و این در حالیست که در برخی موارد دیگر میزان نمک بسیار کم بوده و منجر به مستعد شدن شرایط برای ایجاد آلودگی‌های قارچی زودهنگام می‌شود.

وی تصریح کرد: افزودن هرگونه مواد نگهدارنده، قوام‌دهنده و رنگ به رب گوجه ممنوع بوده و تقلب محسوب می‌شود که این موارد در آزمایشگاه(Laboratory) مواد غذایی مورد آزمون قرار می‌گیرد و موارد تخلف به مراجع قانونی گزارش می‌شود از این رو به مصرف‌کنندگان محترم توصیه می‌شود در صورت مصرف رب گوجه‌های صنعتی حتماً از محصولاتی که دارای پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت و درمان می‌باشند استفاده کنند.

زاهدی توصیه کرد: در صورت تمایل به تهیه رب گوجه‌فرنگی خانگی ضمن رعایت اصول بهداشتی، این محصول را در حجم کم تهیه کرده و در ظروف درب‌دار شیشه‌ای و در یخچال نگهداری کنند و از خریداری رب‌هایی که تحت عنوان رب خانگی بدون بسته‌بندی و مشخصات هستند جداً خودداری شود.

اصول بهداشتی در مصرف رب گوجه‌فرنگی

اصول بهداشتی در مصرف رب گوجه‌فرنگی