وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست

روغن شترمرغ یکی از شگفت انگیز ترین روغن های جهان است

 

ایرانیان و رومی های باستان از روغن شتر مرغ به دو منظور زیبایی و دارویی در درمان زخم، سوختگی استفاده می کردند.

 

روغن شترمرغ از حدود ۳۰۰۰ هزار سال پیش توسط مصریان، رومیان و آفریقایی ها مورد استفاده قرار می گرفته و بیشتر کاربرد آرایشی داشته است. به طوری که راز جذابیت و زیبایی کلئوپاترا ملکه مصر را در استفاده مداوم از روغن شترمرغ دانسته اند.

 

این روغن از لایه های پوست شترمرغ گرفته می شود و بیشتر جنبه آرایشی دارد و کاربرد آن بیشتر به صورت موضعی و بر روی پوست می باشد اما به صورت خوراکی نیز می توان از آن استفاده نمود.

 

مطالعات و تحقیقات بر روی روغن شتر مرغ اثبات کرده است که این روغن جهت کاهش التهاب، درد، التیام بازسازی پوست بسیار مفید است. روغن شتر مرغ به علت دارا بودن اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و ۶ و ۹ که مورد نیاز بدن انسان است و بدن قادر به ساختن این اسید های چرب ضروری نیست و باید روزانه از بیرون بدن تامین شود. این اسید های چرب برای تقسیم ،بهبود و رشد سلولی پوست لازم است.

 

روغن شترمرغ یکی از شگفت انگیز ترین روغن های جهان است که به علت ریز مولکول بودن تقریبا شبیه اسیدهای چرب در پوست انسان است و نیز به جهت دمای ذوب پایین با سرعت فوق العاده ای بدون چربی دادن به پوست، جذب بدن می شود و منافذ پوست را مسدود نمی کند. لازم به ذکر است روغن شتر مرغ غنی از اکسیژن است و به همین علت است که در محل مورد استفاده و یا صدمه دیده باعث افزایش گردش جریان خون می شود.

 

در حقیقت روغن شتر مرغ رازی از رازهای آفرینش است چرا که تنها روغن ریزمولکولی است که هم در تسکین و مدیریت درد و هم در امداد رسانی و بازسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. اثر بخشی روغن شتر مرغ بستگی به عوامل متعدد از جمله سن، وزن و نیاز بیمار دارد.

 

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست

 

روغن شترمرغ حاوی اسید های چرب ضروری نظیر امگا ۳، ۶، ۹ و نیز برخی ویتامینها (نظیر ویتامین A) و اسید های آمینه است که در حفظ سلامت و طراوت پوست بدن انسان تاثیر به سزایی دارد.

 

ترکیب اسیدهای چرب موجود در روغن شترمرغ شباهت بسیار زیادی به اسیدهای چرب موجود در پوست انسان دارد و حتی مولکول های آن کوچکترند و نقطه ذوب آن ها پائین است، لذا سرعت نفوذ آن به پوست انسان بسیار بالاست و بر خلاف سایر کرم های پوستی رایج، منافذ پوستی را مسدود نمی کند.

 

این خصوصیات موجب شده تا از روغن شترمرغ برای تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی نظیر لوسیون ها، شامپو ها، کرم ها و صابونها استفاده گردد. البته از روغن خالص شترمرغ نیز می توان به صورت موضعی استفاده نمود.

 

روغن شترمرغ از زمان های بسیار قدیم برای بهبود بیماری های پوستی مانند درماتیت، اگزما، پسوریازیس و … و نیز سایر مشکلات پوستی مانند لکه های قرمز روی پوست، خراشیدگی ها، خشکی پوست، سوختگی های سطحی، آفتاب سوختگی، ترک لب ها، موهای خشک و … کاربرد داشته است.

 

همچنین می توان خواص زیر را نیز برای آن برشمرد:

 

• لایه بردار و جوان کننده پوست (نرم کننده،روشن کننده و ضدلک).

 

• بهبود شبکه فیبری پوست به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع.

 

• صاف کننده خطوط و چروکهای پوست صورت و گردن.

 

• کمک به بهبود خشکی لب و کبودی و پف زیر چشم و جای جوش.

 

• قویترین برطرف کننده ترکهای پاشنه پا و ترکهای بعد از زایمان و ترکهای چاقی لاغری.

 

• ترمیم جای زخم، سوختگی، بخیه و مشکلات گوشت اضافه.

 

روغن شترمرغ برای ترمیم سوختگی های خفیف و شدید مفید است

 

طریقه استفاده از روغن شترمرغ

 

می دانید که به طور معمول هیچ درمانی برای بیماریهای پوستی شناخته شده وجود ندارد اما این بیماریها می توانند با مصرف روغن بهتر مدیریت شوند و با توجه به سه عامل سن، وزن و نیاز بیمار اثر بخشی روغن جهت بازسازی پوست و نفوذ عمقی در بین لایه های پوست که هر کدام وظیفه ای خاص به شرح زیر به عهده دارند حدود ۷۵ روز زمان لازم است و باید با در نظر گرفتن ۳ عامل کلیدی فوق هر کسی دوز مصرف خود را مشخص کند.

 

به افرادی که از خشکی بیش از حد پوست رنج می برند و پس از استحمام دچار خارش پوست می شوند توصیه می گردد پس از هر بار استحمام صورت و دست های خود را با روغن شترمرغ به خوبی چرب کنند.

 

برای از بین بردن جوش های صورت به مدت ۳-۲ هفته روزی یک مرتبه پس از شست و شو با صابون های غیر محرک، روغن شترمرغ به خوبی در حدود یک دقیقه روی پوست مالیده شود. لکه های پوستی زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

 

برای ترک های پاشنه و کف پا روزی دو بار (به خصوص یک مرتبه قبل از خواب ) روغن شترمرغ به خوبی مالش داده شود. حد اکثر در طی سه روز اثرات آن مشهود خواهد بود.

استفاده از روغن شترمرغ بر روی خراشیدگی ها و زخم های پوستی و سوختگی ها روزی سه مرتبه در طی یک هفته تاثیر بسیار مطلوبی در التیام داشته و اثر زخم بسیار کمتری به جا می ماند.

 

اثرات دارویی روغن شترمرغ

 

علاوه بر فواید بیان شده در حوزه زیبایی و سلامت، روغن شترمرغ خواص دارویی هم دارد:

 

• درمان زخم ها و کبودی ها، بریدگی ها و خراشیدگی های پوست

 

• ترمیم سوختگی های خفیف و شدید

 

• درمان زخم بستر و نیش حشرات و خاصیت آنتی هموروئیدی

 

• برطرف کننده ناراحتی ها و التهابات پوستی ( تبخال، تاول، اگزما٬ پسوریازیس، قانقاریا)

 

• تسکین دردهای مزمن و شدید مفاصل (کمردرد، آرتروز، زانودرد،رماتیسم و سیاتیک)

 

• برطرف کننده دردهای ناشی از کوفتگی و کشیدگی عضلات و ماهیچه ها (دررفتگی و رگ به رگ شدن)

 

فواید روغن شترمرغ بر زیبایی !

 

زیبایی و بازسازی پوست: می دانید که به طور معمول هیچ درمانی برای بیماریهای پوستی شناخته شده از قبیل اگزما و پسوریازیس وجود ندارد اما این بیماریها می توانند با مصرف روغن شتر مرغ بهتر مدیریت شوند و با توجه به سه عامل سن، وزن و نیاز بیمار اثر بخشی روغن جهت بازسازی پوست و نفوذ عمقی در بین لایه های پوست که هر کدام وظیفه ای خاص به شرح زیر به عهده دارند حدود ۷۵ روز زمان لازم است و باید با در نظر گرفتن ۳ عامل کلیدی فوق هر کسی دوز مصرف خود را مشخص کند.

 

_ به افرادی که از خشکی بیش از حد پوست رنج می برند و پس از استحمام دچار خارش پوست می شوند توصیه می گردد پس از هر بار استحمام صورت و دست های خود را با روغن شترمرغ به خوبی  چرب کنند.

 

_ برای از بین بردن جوش های صورت به مدت ۳-۲ هفته روزی یک مرتبه پس از شست و شو با صابون های غیر محرک، روغن شترمرغ به خوبی در حدود یک دقیقه  روی پوست مالیده شود. لکه های پوستی زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

 

_ برای ترک های پاشنه و کف پا روزی دو بار (به خصوص یک مرتبه قبل از خواب ) روغن شترمرغ به خوبی مالش داده شود. حد اکثر در طی سه روز اثرات آن مشهود خواهد بود.

 

_ استفاده از روغن شترمرغ بر روی خراشیدگی ها و زخم های پوستی  و سوختگی ها روزی سه مرتبه در طی یک هفته تاثیر بسیار مطلوبی در التیام داشته و اثر زخم بسیار کمتری به جا می ماند.

 

_ برای جلوگیری از اثرات زیانبار انواع محصولات آرایشی که عمدتاً از مواد مصنوعی و گهگاه حساسیت زا تولید شده اند توصیه می گردد قبل از خواب و پس از شست و شوی صورت، روغن شترمرغ به خوبی روی صورت مالیده شود.

 

_ افرادی که از درد در ناحیه مچ دست رنج می برند، نظیر کارگرانی که کارهای تکراری با دست انجام می دهند و یا کاربران کامپیوتر و تایپیست ها و بیماران مبتلا  به روماتیسم و درد های کمر و زانو روزانه سه مرتبه روغن شترمرغ را هر بار به مدت سه دقیقه روی ناحیه درد به خوبی مالش دهند. اثرات تسکینی در طی سه تا هفت روز بسته به شدت درد ظاهر خواهد شد.

 

_ ورزشکاران و افرادی که دچار کوفتگی  و کشیدگی عضلانی و یا کشیدگی و التهاب تاندون ها و لیگامنت ها شده اند برای تسکین درد روزی دو مرتبه باید ناحیه را به خوبی و حداقل به مدت پنج دقیقه با روغن شترمرغ مالش دهند و این کار را تا حدود یک هفته ادامه دهند. انجام این کار در هنگام شب و قبل از خواب و بستن ناحیه مذکور با باند کشی نتایج بهتری در پی دارد.

 

نکته آخر: روغن شتر مرغ لایه بردار و جوان کننده پوست و صاف کننده خطوط چروکیده پوست است.

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست

 

تاثیر روغن شترمرغ بر شادابی پوست


خواص چای سبز

تاکنون همه ما و به‌خصوص افرادی که به سلامتی خود بیشتر اهمیت می‌دهند از چای سبز استفاده کرده‌اند، اما شکل دیگر استفاده از این چای، مصرف عصاره چای سبز است که حالت فشرده آن محسوب می‌شود و قطعا خواص منحصر‌به‌فرد خود را دارد. در ادامه با خواص عصاره چای سبز برای سلامتی آشنا می‌شوید.

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان

 

خواص چای سبز برای سلامتی بیشتر از هر چیز دیگر مدیون وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز استرس اکسیداتیو که بر اثر تخریب سلول‌ها از سوی رادیکال های آزاد صورت می‌گیرد، جلوگیری و از وقوع چنین مساله‌ای ممانعت می‌کنند. تخریب سلول‌ها دلایل مختلفی نظیر افزایش سن و انواع بیماری‌ها دارد.

 

بهبود سلامت قلب

استرس اکسیداتیو باعث افزایش تولید چربی در قلب می‌شود.درنتیجه در رگ‌های خونی التهاب ایجاد می‌شود و فشار خون بالا در فرد صورت می‌گیرد.خوشبختانه، آنتی‌اکسیدان موجود در عصاره چای سبز باعث جلوگیری از التهاب رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود.ضمن اینکه مانع از جذب چربی در سلول‌ها می‌شود و به کاهش چربی خون کمک می‌کند.

 

مفید برای مغز

 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره چای سبز به‌ویژه EGCG، سلول‌های مغزی را از استرس اکسیداتیو حفظ می‌کنند.این حفاظت باعث کاهش تخریب مغزی و ممانعت از مشکلات روانی و بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، آلزایمر، زوال عقل و… می‌شود. علاوه ‌براینها، آنتی‌اکسیدان باعث کاهش فعالیت فلزاتی چون آهن و مس می‌شود.

 

کمک به کاهش وزن

 

شاید شما هم درباره‌ خواص چای سبز برای لاغری و چربی‌سوزی چیزهایی شنیده باشید.عصاره چای سبز سرشار از کاتچین است و مقدار متعادلی کافئین دارد. ویژگی‌های عصاره چای سبز باعث می‌شود تا خاصیت کمک به کاهش وزن در آن وجود داشته باشد. هم کافئین و هم کاتچین به تنظیم هورمون‌هایی که گرمازایی را در بدن افزایش می‌دهند، کمک می‌کند.

 

کاهش سطح چربی کبد

 

کاتچین موجود در عصاره چای سبز باعث کاهش التهاب برخی بیماری‌های کبدی مثل بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می‌شود. در تحقیقی که روی ۸۰ نفر مبتلا به بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی صورت گرفت، در مدت ۹۰ روز به افراد شرکت‌کننده در دو گروه دارونما و ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز در روز داده می‌شد.

 

درمان آکنه وپیری پوست

 

خواص چای سبز برای پوست و مو تا حدودی شناخته شده است. مصرف عصاره چای سبز در قالب مکمل های غذایی یا استفاده مستقیم آن برای پوست، نتایج خوبی را نشان می‌دهد. مصرف و استفاده عصاره چای سبز برای پوست به حل بسیاری از مشکلات پوستی نظیر درماتیت (حساسیت پوستی)، آکنه روزاسه و درمان زگیل کمک می‌کند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

 

عصاره چای سبز می‌تواند در کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان موثر باشد.سلامت و حفظ بافت‌ها و ارگان‌های مختلف بدن در گروی مرگ و رشد دوباره سلول‌ها است. سلول‌های ویژه‌ای موسوم به سلول‌های بنیادی، سلول‌های جدیدی برای جایگزینی سلول‌های مرده تولید می‌کنند. این فرایند باعث سالم و فعال ماندن سلول‌ها می‌شود.

 

تنظیم قند خون

 

کاتچین موجود در چای سبز به‌ویژه EGCG، باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و میزان قند خون را تنظیم می‌کند. افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون باعث کاهش قند خون می‌شود. در مطالعه‌ای به ۱۴ فرد سالم، مواد قندی داده شد و علاوه‌برآن، به تعدادی از آنها ۱.۵ گرم چای سبز و به تعدادی دیگر دارونما داده شد.

خواص چای سبز

خواص چای سبز


چرا زعفران گران است؟

زعفران به جز کشور ایرانی در کشورهای دیگر مانند هند، افغانستان، هلند، ایتالیا، مراکش و آمریکا نیز رشد می کند. اما دلیل گران بودن زعفران چیست و چرا به آن طلای قرمز می گویند؟

 چرا زعفران گران است؟ 

رعفران ایرانی که به آن طلای سرخ نیز گفته می شود قیمت بسیار بالایی دارد و به خارج صادر می شود. ایرانی تقریبا بزرگترین تولیدکننده زعفران است. از ۳ هزار سال پیش تا بحال در ایران زعفران کشت می شود.

 

برای کشت و رداشت رعفران به نیروی فیزیکی زیادی نیاز است و از برداشت گل ها از روی زمین و تا بسته بندی نهایی باید بسیار کار کرد. زعفران به دلیل مزه متفاوتش به گران ترین چاشنی جهان تبدیل شده است. رعفران در آشپزخانه های سراسر جهان به عنوان رنگ و ادویه مورد استفاده قرار میگیرد. از زعفران برای اهداف دارویی نیز استفاده می کنند.

 

» همچنین بخوانید : تنظیم عالی فشار خون با این ماده

 

همه چیز درباره زعفران 

حدود ۴۵۰ گرم از زعفران می تواند قیمتی معادل ۵۰۰۰ دلار داشته باشد. این گیاه یکی از گران قیمت ترین ادویه های جهان است. اما بعد از زعفران وانیل حدود ۶۰۰ دلار قیمت دارد. اما چه چیزی باعث شده که زعفران اینقدر گران باشد؟

 

برداشت زعفران بسیار سخت است و از گل زعفران به دست می آید. هر گل سه کلاله قرمز دارد که زعفران هستند. محصول زعفران خیلی پایین است. برای برداشت ۱۸۱۴ گرم زعفران در هر جریب باید چندین نفر کارگر را استخدام کرد.

 

برای برداشت ۴۵۳ گرم زعفران باید ۱۷۰ هزار گل را دست چین کنید. این گل های بنفش در طول یک دوره ۶ هفته ای از اواخر مهر تا اوایل آذر شکوفه می کنند. برای برداشت هم زمان خاصی وجود دارد. هنگامی که رطوبت نسبی هوت بالاتر باشد باعث می شود کیفیت زعفران هم تغییر کند. نور خورشید می تواند ساختار شیمایی زعفران را بشکند.

 

نود درصد زعفران جهان در زمین ها بایر ایران کشت و برداشت می شود. برای این کشت با زحمت فراوان برداشت انجام می گیرد.

 چرا ایران تولیدکننده اصلی زعفران است ؟ 

پاسخ واضح است ، دلیل خاک و شرایط مناسب و البته نیروی کار ماهر برای برداشت چنین محصول با ارزشی است ، البته زعفران تنها در ایران کشت نمی شود بلکه در مراکش، اسپانیا، ایتالیا، هلند، افغانستان، هند و حتی در آمریکا رشد می کند .

 علت گران بودن زعفران چیست؟ 

بیشترین زحمت برای زعفران در ایران کشیده می شود چرا که برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک باید کشاورزان ساعت های طولانی ۱۷۰ هزار دانه گل را از کلاله جدا کنند و با دقت بالایی خشک کنند، علی رقم این زحمات بسیار کشور اسپانیا بعد از خرید زعفران ایرانی آن را بسته بندی کرده و با قمیت چند برابر به کشورهای دیگر صادر می کند برای همین می گویند ایران بزرگترین تولید کننده و اسپانیا بزرگترین صادر کننده طلای سرخ است.

 می دانید آمریکا یکی از کشورهایی است با بیشترین واردات زعفران؟ 

اگرچه بسیاری از آمریکایی ها هرگز زعفران نخورده اند اما ایالات متحده ۲۵ تن از این مواد را در سال ۲۰۱۳ و ۴۶ تن در سال ۲۰۱۶ وارد کرده است.باید بدانید زعفران در برابر هوای سرد مقاومت خوبی دارد پس با این تفاسیر اگر ایالت ورمونت را با لایه ای از پلاستیک بپوشانید، همان وضعیتی را خواهید داشت که در ایران داریم.

 زعفران چه قدر اهمیت دارد ؟ 

در طول قرن ها ثابت شده است در بسیاری از موقعیت ها مفید است. زعفران اغلب در پخت وپز به کار می رود.به عنوان ایرانی هر روز از زعفران در غذاهای خود استفاده می کنیم و با زعفران زیاد غذا درست می کنیم تا آنجا که نمی توانیم جایگزینی برای طعم زعفران پیدا کنیم.

 زعفران جز ایران در کجا رشد میکند؟ 

رعفران بر روی برنج و برخی از نان ها برای طعم بخشیدن اضافه می شود. زعفران دارای ترکیبات شیمایی پیروکروسین، کروسین و … را دارد که گران قیمت هستند.

 

 آن ها دارای سه جز اصلی یا ترکیباتی هستند که طعم ، رنگ زعفران ، بوی زعفران را باعث می شود. هنگامی که در مورد کیفیت زعفران صحبت می کنیم، از لحاظ فنی درباره این سه جز شیمیایی صحبت می کنیم، زعفران ذاتا چیزی ارزشمند است.

 اهمیت زعفران در کشورهای مختلف 

مردم از زمان های قدیم سعی کردند برای زعفران جایگزین پیدا کنند مثلا زردچوبه، گلبرگ های گل سرخ و گل سوسن را با هم ترکیب کنند و به جای زعفران استفاده کنند که طعمی متفاوت دارد. مصرف زیاد زعفران می تواند باعث شادی شما شود. مصرف طلای سرخ می تواند علاوم بیماری هایی مانند آلزایمر، افسردگی و پی ام اس را کاهش دهد.

 

 

چرا زعفران گران است؟

 

سلامت چشم‌ها و حفظ قدرت بینایی با این خوراکی ها

بیشتر ما در زمان مواجهه با مشکلات گوارشی توجه ویژه‌ای به آن چه می‌خوریم داریم، اما افراد کمی‌این مساله را مدنظر قرار می‌دهند که مواد غذایی مصرفی تا چه اندازه می‌توانند بر سلامت چشم‌ها و حفظ قدرت بینایی موثر باشند.انتخاب مواد غذایی درست می‌توانند تفاوت بین چشم‌هایی سالم و قوی یا حرکت به سمت مواجهه با اختلالات چشم در آینده را رقم بزنند.در ادامه با برخی از بهترین مواد غذایی برای حفظ و تقویت سلامت چشم‌ها و قدرت بینایی بیشتر آشنا می‌شوید.

هویج

هیچ بحثی درباره سلامت چشم بدون اشاره به هویج کامل نمی‌شود. به لطف مواد مغذی مانند آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین و زاکسانتین موجود در هویج، این ماده غذایی باید بخشی ثابت از رژیم غذایی شما باشد. مواد غذایی نارنجی دیگر مانند انبه، هلو، کدو تنبل، کدو مسما، و سیب‌زمینی شیرین نیز سرشار از این مواد مغذی هستند.

سبزیجات برگدار

زمانی که موضوع سلامت چشم مطرح می‌شود، مواد غذایی اندکی قابلیت رقابت با سبزیجات برگدار مانند کولارد، کیل و اسفناج را دارند. این قبیل سبزیجات حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی محافظ و تقویت‌کننده چشم هستند که از آن جمله می‌توان به آلفا-کاروتن، اسید آلفا لیپوئیک، بتا-کاروتن، لوتئین، و زاکسانتین اشاره کرد.

زردآلو

زمانی که موضوع سلامت چشم مطرح می‌شود، افزودن زردآلوهای تازه یا خشک شده به رژیم غذایی مفید خواهد بود. این میوه سرشار از مواد مغذی مختلف مورد نیاز برای حفظ سلامت بینایی است که از آن جمله می‌توان به آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین، روتین و زاکسانتین اشاره کرد. زاکسانتین نشان داده است که در پیشگیری از انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن موثر عمل می‌کند. اگر قصد دارید برگه زردآلو مصرف کنید، نمونه‌های بدون سولفور را برگزینید.

بلوبری

بلوبری نه‌تنها میوه‌ای خوشمزه محسوب می‌شود، بلکه یک ابرماده غذایی سرشار از مواد مغذی نیز است و توانایی خود را برای محافظت از چشم‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نشان داده است. نتایج پژوهشی که در نشریه Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، نشان داد آنتوسیانین‌ها که عامل رنگ بلوبری هستند به محافظت در برابر انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک می‌کنند.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت سرشار از ماده مغذی کمتر شناخته شده نارنجین است که به بهبود طیف گسترده‌ای از اختلالات چشم کمک می‌کند. همچنین، این میوه حاوی ماده مغذی روتین است که برای دریافت آن باید پوشش سفید اطراف میوه (نه پوست) را نیز مصرف کنید. گریپ فروت سرشار از ویتامین C است که این آنتی‌اکسیدان قوی به محافظت از چشم‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

چای سبز

پژوهشی نشان داد که یکی از ترکیبات دارویی چای سبز به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) به محافظت از چشم‌ها کمک می‌کند. این نوشیدنی در پیشگیری از ابتلا به آب مروارید نیز نقش داشت.

سلامت چشم‌ها و حفظ قدرت بینایی با این خوراکی ها

سلامت چشم‌ها و حفظ قدرت بینایی با این خوراکی ها