وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

خواص آب هندوانه

منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان هایی نظیر ویتامین  A و C یکی از خواص آب هندوانه می باشد، که در سلامتی انسان نقش موثری دارند. آب هندوانه به خاطر وجود بعضی از ترکیبات به شکل طبیعی خیلی زود تجزیه می شود و برای مدت زمان اندکی تازه می ماند، از این رو آب هنداونه معمولا به شکل بسته بندی شده در بازار عرضه نمی شود. اما گاهی به شکل پاستوریزه توسط کارخانه ها عرضه و به فروش می رسد. همواره توصیه می شود که افراد آب میوه ها را به صورت تازه و طبیعی استفاده کنند، این گفته در مورد آب هندوانه نیز صدق می کند. اگرچه خواص هندوانه و آب هندوانه تا حد زیادی مشابه یکدیگر است اما بد نیست به صورت تخصصی نگاهی به مزیت های مصرف آب هندوانه نیز بیاندازیم.

 

آب هندوانه و فواید آن

خواص آب هندوانه

اغلب ما کم و بیش با خواص تخمه هندوانه و میوه هندوانه آشنایی داریم، جالب است بدانید ۹۵ درصد از وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد، که حاوی ویتامین های مختلفی نظیر منیزیم، پتاسیم، نیکل، روی، فسفر، آهن، ید، کلسیم و سایر مواد معدنی است. طبق تحقیقات انجام شده برای درمان درد های عضلانی و احساس تشنج در عضلات که بعد از انجام تمرین های ورزشی به وجود می آید، نوشیدن آب هندوانه بسیار موثر می باشد و باعث کاهش تعداد ضربان قلب افراد ورزشکار می شود؛ که باید حدود نیم لیتر از آب هندوانه را قبل از انجام تمرین ورزشی بنوشند.

آب هندوانه و تاثیرات آن در سلامتی انسان

از خواص آب هندوانه می توان به رفع عطش انسان در روزهای گرم تابستان اشاره کرد،  آب هندوانه خطر کم شدن حجم آب در بدن را  کاهش می دهد. که به آب هندوانه، عنوان نوشابه فیزیولوژیک می دهند.

هندوانه حاوی ویتامین c است که برای تقویت ذهن و سیستم ایمنی بدن موثر می باشد، همچنین خواص هندوانه برای پوست موجب حفظ نشاط و شادابی پوست می شود. نوشیدن آب هندوانه برای چشم به دلیل داشتن ویتامین A بسیار مفید است.

 

لیکوپن موجود در هندوانه سبب می شود خطر ابتلا به سرطان پروستات و سکته قلبی کاهش یابد. از فواید دیگر هندوانه این است که جزو میوه های ادرار آور می باشد و به تصفیه کلیه کمک می کند.

خاصیت دیگر آب هندوانه این است که غلظت خون انسان را کاهش می دهد و به دلیل داشتن فیبر برای کودکان و  اشخاصی که روده های حساسی دارند بسیار اثر بخش می باشد.

یکی دیگر از مزیت های آب هندوانه نبود شکر در آن است و به دلیل کم بودن میزان کالری برای کسانی که چربی و کلسترول بالا دارند مفید می باشد.

 

از دیدگاه کارشناسان گنجاندن یک لیوان آب هندوانه به دلیل وجود ترکیبات و مواد قندی ، در صبحانه باعث می شود انرژی که افراد در طول روز به آن احتیاج دارند تامین شود.

آب هندوانه در پیشگیری از ابتلا به ورم مفاصل، همچنین تقویت و استحکام استخوان ها به دلیل دارا بودن کلسیم اثر گذار است.

از مهمترین خواص آب هندوانه که می توان به آن اشاره کرد، کنترل فشار خون از طریق الکترولیت موجود در آب هندوانه است. البته این ویژگی از جمله خواص آب انار نیز محسوب می گردد. زیرا همانطور که می دانید آب انار نیز کنترل کننده فشار خون می باشد.

آب هندوانه همچنین در درمان آرتریت روماتوئید، آسم، سرطان روده و استئو آرتریت آرتروز موثر می باشد.

 

جذاب ترین مزیت آب هندوانه این است که فرآیند پیر شدن را کند می کند.

یک لیوان آب هندوانه و ارزش غذایی آن

ارزش غذای نوشیدن یک لیوان آب هندوانه که معادل ۱۵۰ گرم است به صورت ذیل می باشد:

 

انرژی؛ ۷۱ کالری پروتئین؛ ۱.۴۵ گرم کربوهیدرات؛ ۱۷.۹۷ گرم چربی؛ ۰.۳۶ گرم چربی اشباع؛ ۰.۰۳۸ گرم چربی تک غیر اشباع؛ ۰.۰۸۸گرم چربی چند غیر اشباع؛ ۰.۱۱۹ گرم کلسترول؛  ۰  فیبر، ۱ گرم الکترولیت(پتاسیم و سدیم)؛ ۲۶۷ میلی‌گرم (پتاسیم) و ۲ میلی‌گرم (سدیم)

حال که با فواید و خواص آب هندوانه آشنا شدید پیشنهاد می کنیم حتما در این روزهای گرم تابستان آن را تهیه نموده و ضمن نوش جان نمودن آن، از مزایا و خواص بی نظیر آن نهایت استفاده را ببرید.

 

آب هندوانه نشاط آور و ضد گرماست .

 

هندوانه ویژه تقویت صفرا و ضد نقرس است. هندوانه هم میوه و هم سبزی است یعنی در واقع خواص هر دو را دارد و سرشار از بتاکاروتن و عامل ضد سرطان است.

 

در هر ۱۰۰ گرم هندوانه ۱۲ کالری وجود دارد، خربزه ۲۱ کالری، بر خلاف آن‌چه در ضرب المثل ایرانی شایع است که می‌گوید فکر نان کن که خربزه آب است، این میوه چاق کننده و افراط در آن بیماری قند می‌آورد. زادگاه هندوانه تاشکند بوده که جزء ایران قدیم است.هندوانه آب میوه‌ای نشاط آور، ضد گرما، یک نوشابه فیزیولوژیک است. برای هر سنی مفید و گوارا و سازگاری دارد.۹۵درصد وزن هندوانه آب است، اما سرشار از کلیسم و پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، نیکل، فلور،؛ ید و مواد قندی و تلخه است.

 

طالبی، گرمگ، دستنبو، خربزه همگی هم خواص و فقط از نظر مقدار قند تفاوت دارند. تنها اختلاف این میوه‌ها در سازگاری و ذائقه و حاوی اسیدهای آلی بودن که در این میان هندوانه مقام والائی در امر تغذیه در زمان گرم سال دارد. این میوه‌ها همگی ادارآور، شستشوی اسید اوریک، تمیز کردن بافت‌های کلیه بوده که ایده آل برای بیماران نقرسی و رماتیسمی است.

 

از آنجا که این میوه‌ها صفرا را به شدت تحریک می‌کنند نباید یک بار به مقدار زیاد خورده شود، به‌ویژه در مورد خربزه و غیره صادق است. ضمن این‌که معده و روده را دچار اختلال می‌کند. یک یا سه قاچ هندوانه یا خربزه و طالبی باندازه یک پرس استیک گوشت خوک یا گوساله صفرا را تحریک می‌کند.هندوانه و دیگر میوه‌های همین خانواده، باید تک و تنها بدون مواد غذایی دیگر خورده شود. هرگز با سایر میوه مخلوط نخورید. نفخ شکم، دل درد، کولیت موقت به همراه دارد. افراد در خربزه و طالبی شیرین یا کامبوزه، عسلی می‌تواند عامل ابتلا به بیماری قند شود.

 

خواص آب هندوانه

خواص آب هندوانه

درمان مشکلات بارداری و نازایی با گیاه افنان

یکی از موارد مصرف گیاه افنان برای درمان مشکلات بارداری و نازایی است

درمان بیماری های زنانه، تاثیر گیاه افنان چیست؟ گیاه دارویی افنان در درمان تنبلی تخمدان، درمان کم خونی، مشکلات قاعدگی، خستگی مفرط، ناباروری و کنترل فشار خون، بسیار موثر است. در این مطلب با خواص دیگر گیاه افنان بیشتر آشنا شوید.

قرن ها است که مردم جهان از داروهای گیاهی برای درمان انواع بیماری ها و اختلالات استفاده می کنند. درمان های گیاهی نسبت به درمان های دارویی شیمیایی از خطرات و عوارض کمتری برخوردار بوده و به طور کلی ایمن هستند. یکی از این گیاهان، گیاه افنان است که دارای خواص زیادی برای سلامت علی الخصوص بیماریهای زنانه است.

گیاه افنان گیاه افنان گیاهی تلخ و متعلق به خانواده نعناع است. این گیاه، یک گیاه چند ساله است که بومی اروپا، شمال آفریقا و جنوب غربی و آسیای مرکزی است. افنان دارای گل های سفید زیبایی است و  گل ها و همچنین تمام اجزای گیاهی آن، در اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاه افنان، یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی شناخته شده برای انواع مشکلات از جمله درمان سرفه است. مطالعات نشان داده است که اسانس معدنی گیاه افنان دارای  خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد سرطان است. برخی از مهمترین مزایای سلامتی گیاه افنان عبارتند از توانایی آن برای محافظت از سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از انواع خاص سرطان، درمان دیابت، تقویت سلامت قلب، تسکین التهاب، از بین بردن جوش، ناراحتی های دستگاه گوارش، سم زدایی بدن و از بین بردن اسپاسم.

خواص گیاه افنان – اثرات ضد سرطان – پتانسیل ضد التهابی – کنترل کلسترول – درمان دیابت – کاهش سمیت بدن – ضد اسپاسم – رفع دردهای قاعدگی – کمک در باروری – رفع ناراحتی های دستگاه گوارش و سوء هاضمه – تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاه  افنان در درمان دارویی سنتی مورد استفاده قرا می گیرد. حداکثر رشد این گیاه نسبتا کوچک تا ۵۰ سانتی متر است که با برگ های کوچکی پوشانده شده است. گل این گیاه سفید است می توان از آن برای  استخراج روغن های ضروری و سالم  همراه با برگ آن، استفاده  کرد. این گیاه هم استفاده دارویی و هم غذایی دارد. به عنوان مثال، می توان از آن برای درمان لوزه و گلو درد استفاده کرد.

گیاه افنان برای درمان تنبلی تخمدان مفید است

این گیاه به سرعت در حال رشد است و در برخی از نقاط جهان به صورت  علف های تهاجمی و هرز شناخته شده است، اما مزایای آن برای سلامتی بسیار زیاد است. ترکیبات ارگانیک منحصر به فرد  موجود در گیاه افنان باعث شده است که این گیاه، به عنوان یک گیاه بسیار قوی و محبوب برای گیاه خواران و درمان های پزشکی و گیاهی شناخته شود. مهم تر از همه، مصرف گیاه افنان تأثیر چشمگیری بر درمان سرطان، دیابت و انواع دیگر مسائل مربوط به سلامت دارد.

نام دیگر گیاه افنان چیست؟ گیاه افنان (horehound) تحت نام های افنان سر، فراسیون سفید، شنار، علقما، گندنای کوهی، صوف‌الارض، شویر، شافار، فراسیم و علف الکلب هم شناخته می شود.

طرز استفاده از گیاه افنان کل گیاه  افنان را می توان به صورت پزشکی استفاده کرد. این گیاه به صورت  تازه، خشک، پودر، کپسول، به عنوان عصاره، یا به صورت مایع فشرده در دسترس است. زمان برداشت گیاه افنان زمانی است که جوانه های گل در آن، ظاهر می شود. در این زمان شما می توانید آن را تهیه کرده و خشک کنید. گیاه افنان  را می توان به صورت آب نبات، شربت ، چای و طعم دهنده استفاده کرد.

گیاه افنان برای تنبلی تخمدان گیاه افنان باعث تعادل در هورمون استروژن شده و همین موضوع کمک می کند تا اختلال تنبلی تخمدان برطرف شود. زنانی که از دچار تنبلی تخمدان هستند می توانند از دم کرده این گیاه استفاده کنند. البته پیش از مصرف این گیاه، باید با پزشک مشورت کرد تا با داروهای تجویزی دیگر، تداخلی نداشته باشد.

گیاه افنان علاوه بر درمان مشکلات تخمدان دارای اثرات دیگری مانند تقویت رحم، درمان و آندومتریوز، تقویت گردش خون، درمان بیماری های کبدی و اثرات ضد التهابی است. برای رفع اختلال تنبلی تخمدان بهتر است که این گیاه را در نیمه‌ اول عادت ماهیانه مصرف  کنید. گیاه افنان با افزایش هورمون پروژسترون شانس بارداری را در زنان  افزایش می دهد.

طریقه مصرف افنان برای بارداری طعم گیاه افنان بسیار تلخ است و به همین دلیل آن را با  اسانس های مختلفی ترکیب می کنند تا مصرف آن آسان تر شود.  شما می توانید این گیاه را به صورت دمنوش، شربت و یا چای مصرف کنید. در صورتی که نمی توانید این گیاه را به صورت چای مصرف کنید، میتوانید آن را به شکل قرص و یا کپسول استفاده کنید. توصیه می شود گیاه افنان را  قبل از حاملگی در  نیمه اول چرخه قاعدگی مصرف کنید تا نتیجه بهتری داشته باشد  و سپس در صورت باردار شدن مصرف آن را قطع کنید. زیرا مصرف آن در دوران بارداری ممکن است  باعث سقط جنین شود.

گیاه افنان برای نازایی گیاه افنان، از زمان های قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موارد مصرف گیاه افنان برای درمان مشکلات بارداری و نازایی است. مطالعات و آمار نشان می دهد که در مشکلات باروری، مرد و زن هر دو ممکن است دچار مشکلات ناباروری باشند.

برای درمان ناباروری، علاوه بر گیاهان دارویی تجویز شده از طرف پزشک، شما می توانید در خانه از گیاهان دارویی مفید و موثر برای درمان ناباروری استفاده کنید. در مشکل ناباروری در زنان، معمولا هورمون ها و عدم تعادل آن ها می تواند نقش عمده ای داشته باشد. طیف وسیعی از گیاهان وجود دارد که می توانند در درمان ناباروری یا افزایش باروری کمک کنند. شما می توانید از عصاره برگ گیاه افنان و یا چای افنان برای درمان ناباروری استفاده کنید.

مصرف گیاه افنان برای رفع مشکل بارداری باعث تعادل هورمون ها شده و چرخه قاعدگی را تنظیم می کند. تنظیم شدن چرخه قاعدگی در باردار شدن، نقش مهمی دارد. این گیاه در درمان اختلال تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود و می تواند میزان هورمون های تیروئید را نرمال کند.

منبع: nabzema.com

درمان مشکلات بارداری و نازایی با گیاه افنان

درمان مشکلات بارداری و نازایی با گیاه افنان

ترفندهای خانگی برای درمان دندان درد

پوسیدگی، مواد پرکننده‌ای که سست شده‌اند، دندان ترک خورده، آبسه و یا سینوس می‌تواند باعث درد دندان شود اما راه تسکین دندان درد چیست؟ همیشه این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است اما دانستن روش‌های درمانی در مواقع اضطراری برای تسکین دندان درد لازم است. اگر مایل به یادگیری درمان خانگی دندان درد با روش های خانگی هستید، در این مطلب آی آر میکس با ما همراه شوید.

درمان فوری دندان درد شبانه و تسکین آن با داروی گیاهی و طب سنتی

Home Remedies for a Toothache

حتما برای شما هم پیش آمده است که دچار دندان درد عصبی شوید. در این مواقع شاید اولین راه تسکین دندان درد که به ذهن فرد یا اطرافیان می رسد، استفاده از داروهای مسکن است که البته به هیچ عنوان از سوی پزشکان توصیه نمی شود. همچنین، درمان های خانگی قابل اعتماد نیز از گزینه هایی هستند که تا قبل از مراجعه به دندانپزشک، می توانند تا حدودی به تسکین درد دندان کمک کنند.

درمان دندان درد با روغن گل میخک

میخک‌ها یک درمان سنتی برای بی حس کردن عصب‌ها و تسکین دندان درد میباشد؛ ترکیب شیمیایی اولیه این دارو اژنوول (بیهوشی طبیعی) است. توجه داشته باشید که این روغن باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. ریختن روغن در ناحیه حساس مانند لثه‌ها و یا زبان می‌تواند نتایج بدتری داشته باشد. برای استفاده صحیح، کافی است یک پنبه را به دو قطره از روغن آغشته کرده و آن را روی دندان خود قرار دهید تا درد کاهش یابد. اگر به روغن این گیاه دسترسی ندارید، می‌توانید کمی از پودر گل میخک استفاده کنید و یا یک گل میخک کامل را روی دندان قرار دهید. شما همچنین می‌توانید کمی میخک را تا نیم ساعت یا تا زمانی که درد کاهش می‌یابد بجوید.

تسکین درد دندان با خمیر فلفل قرمز و زنجفیل

مقدار مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. یک توپ کوچک از پنبه را به مقدار کافی از این خمیر آغشته کنید و روی دندان قرار دهید. مانند گل میخک، باید مراقب باشید که این خمیر روی لثه یا زبان قرار داده نشود. با قرار دادن آن روی دندان احتمالا کمی احساس سوزش خواهید کرد، اما بهتر است تا زمان برطرف شدن درد و به اندازه‌ای که تحمل دارید، آن را بر روی دندان خود نگه دارید.

شما همچنین می‌توانید این ادویه‌ها را به صورت جداگانه امتحان کنید زیرا هر دوی آن‌ها جزو داروی گیاهی ضد درد هستند. مولکول اصلی شیمیایی فلفل قرمز به نام کپسی سایین (capsaicin) که برای سلامتی نیز بسیار مفید است، از رسیدن پیام‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند.

استفاده از آب نمک برای تسکین دندان درد

برای درمان فوری دندان یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید و مانند دهان‌شویه از آن استفاده کنید. این محلول با کاهش تورم علاوه‌بر کاهش درد دندان می‌تواند گلودرد را نیز از بین ببرد. حدود ۳۰ ثانیه محلول را در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید. آب شور ناحیه اطراف دندان را تمیز می‌کند و برخی از مایعاتی که موجب تورم می‌شوند را از بین می‌برد. این درمان را تا زمانی که نیاز دارید تکرار کنید.

چای نعنا یک داروی گیاهی برای تسکین دندان درد شدید

چای نعنا دارای عطر و طعم خوبی است و دارای انرژی خالص است. ۱ قاشق چای خوری نعنای خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. پس از چای سرد را در دهان خود بچرخانید و بیرون بریزید. همچنین تانن‌های موجود در چای سیاه ممکن است به کاهش درد کمک کند. برای تسکین موقتی نیز کافی است یک کیسه چای گرم و مرطوب را روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

محلول هیدروژن پروکساید را فراموش نکنید

برای کمک به از بین بردن باکتری‌ها و تسکین دندان درد می‌توانید از محلول هیدروژن پراکسید ۳٪ استفاده کنید. اگر دندان درد همراه با تب و یا طعم ناگوار در دهان (هر دو نشانه های عفونت) باشد، این محلول می‌تواند درد را به صورت موقت تسکین دهد، اما مانند سایر داروهای ضد درد، این محلول نیز دارای اثر موقت است و پس از تسکین درد، مراجعه به پزشک برای تشخیص علت درد و عفونت‌های احتمالی ضروری است.

توجه داشته باشید که محلول هیدروژن پروکساید فقط برای شستشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از شستشو با این محلول باید چندین بار دهان خود را با آب ساده بشویید. استفاده از کمپرس یخ برای تسکین دندان درد

یکی از ترفندهای خانگی برا تسکین دندان درد این است که مکعب‌های کوچک یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک پارچه نازک را دور آن بپیچید و حدود ۱۵ دقیقه آن را روی گونه خود قرار دهید. همچنین، بر اساس باورهای عامیانه ماساژ دست با یک مکعب یخ می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. هنگامی‌که اعصاب انگشتان شما سیگنال‌های سرد را به مغز شما می‌فرستد، ممکن است سیگنال درد ناشی از دندان شما را از بین ببرند. برای این منظور کافی است یک مکعب یخ را در یک پارچه نازک قرار دهید و آن را در ناحیه گوشتی بین انگشت شست و انگشتان خود ماساژ دهید.

شستشو دندان در طب سنتی با محلول صمغ

شما همچنین می‌توانید از صمغ برای تسکین درد دندان استفاده کنید. صمغ دارای مزیت بیشتری برای کشتن باکتری ها است. ۱ قاشق چای‌خوری پودر صمغ را در ۲ فنجان آب به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید تا سرد شود. ۱ قاشق چایخوری از محلول را با نصف فنجان آب مخلوط کرده و دهان خود را ۵ تا ۶ بار در روز بشویید.

سرکه و کاغذ قهوه ای

یک تکه کاغذ قهوه ‌ای را در سرکه غوطه‌ور کنید و طرف دیگر آن را  نیز به فلفل سیاه آغشته کنید و روی گونه‌‌ که دندان‌ مورد نظر در آن طرف است قرار دهید. می‌توانید از پاکت‌های کاغذی که برای خرید استفاده می‌کنید، کمک بگیرید. احساس گرما بر روی گونه، ممکن است حواس شما را از درد دندان پرت کند.

خمیر دندان و مسواک ساده ترین راه برای تسکین درد دندان

برای این منظور از خمیر دندانی استفاده کنید که برای دندان‌های حساس تعیین شده است. اگر دچار مشکلات لثه شده‌اید، این امر می‌تواند بسیاری از دردهایی که احتمالا ناشی از غذاهای گرم و سرد هستند را از بین ببرد. هنگامی‌که لثه ها کوچک می‌شوند، عاج دندان زیر سطح مینای دندان، در معرض مواد غذایی قرار می‌گیرد که بسیار حساس است. همچنین استفاده از مسواک نرم برای کمک به حفظ بافت و جلوگیری از کاهش بیشتر آن مفید خواهد بود.

پر کردن ناحیه شکسته شده با صمغ یا آدامس

اگر یک دندان شکسته دارید و یا قسمتی از پرکردگی دندان‌تان خالی شده است، می‌توانید با کاور کردن ناحیه مورد نظر با آدامس و یا صمغ، درد آن را تسکین دهید. این درمان موقت برای قسمت‌هایی از دندادن که مواد پرکننده آن‌هخا سست شده است نیز قابل استفاده است. برای جلوگیری از درد بیشتر، از جویدن چیزی با دندان موردنظر تا زمانی که برای درمان به پزشک برای تشخیص علت درد دندان مراجعه می‌کنید، خودداری کنید.

استفاده از طب فشاری؛ درمان فوری دندان درد

برای جلوگیری از درد دندان، می‌توانید از روش طب فشاری استفاده کنید. با انگشت شست خود، ناحیه بین انگشت شست و اشاره در قسمت انحنا و گوشتی عضله را تقریبا دو دقیقه فشار دهید. این طب سنتی کمک می‌کند تا هورمون اندورفین آزاد شود. انجام این کار به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و این دسته از بیماران برای درمان دندان درد در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک روند درمانی خود را دنبال کنند.

ترفندهای خانگی برای درمان دندان درد

ترفندهای خانگی برای درمان دندان درد