وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

علل کبد چرب

پسرها بیشتر از دخترها مشکل کبد دارند

موضوع مهم دیگر این است که عارضه کبد چرب در پسربچه‌ها بیشتر از دختربچه‌ها دیده می‌شود. همچنین کسانی که سندرم متابولیک داشته باشند، فشارخونشان بالا باشد و مبتلا به دیابت باشند، کبد چرب برایشان خطر بیشتری دارد. دریانی با اشاره به این مطالب ادامه می‌دهد: «مردها نیز نسبت به زن‌ها در معرض خطر بیشتری هستند. به خصوص اگر بالای ۴۵ سال باشند. یعنی اگر مردی چاق و سنش بالای ۴۵ سال باشد و مبتلا به دیابت هم باشد، احتمالا ابتلایش به بیماری کبد چرب بیشتر است. باید آزمایش شود که آنزیم‌های کبدی افزایش دارند یا نه؟ افرادی که چاق‌اند و کمربند شکمی دارند و مبتلا به چربی شکم و دیابت و چربی خون هستند.

کبد

کلسترول از نظر کبد چرب بررسی می‌شود. تشخیص کبد چرب با سونوگرافی امکان پذیر است. همین‌طور افزایش آنزیم‌های کبدی خودش نشانه ابتلا به بیماری کبد چرب است.» در حال حاضر شایع‌ترین علت بیماری مزمن کبدی در ایران، کبد چرب است. دریانی در این باره می‌گوید: «کبد چرب، احتمال ابتلا به سرطان کبد اچسیسی را افزایش می‌دهد. کبد چرب ارتباط مستقیم با شیوه زندگی ما دارد. چرا که جامعه ما صنعتی شده و در بچه های ما تحرکات ورزشی کمتر شده و بازی فوتبال و تحرکات فیزیکی شدید را کنار گذاشته‌اند.

در تغذیه بچه‌ها، مصرف شیرینی و شکر و چربی‌های حیوانی و فست فود و پیتزا و همبرگر زیاد شده است. باید از چنین غذاهایی پرهیز شود.» دریانی در ادامه توضیح می‌دهد: «تغییر شیوه و فعالیت ورزشی اهمیت زیادی دارد. روزی ۲۰ دقیقه ورزش منظم برای افرادی که کبد چرب دارند مفید است و حرکات ورزشی به این دسته کمک می‌کند. مصرف نوشابه های قندی و همبرگر با سس زیاد و پنیر چرب و سیب زمینی و نوشابه زیاد شده و باید به تدریج از سفره‌ها حذف شود. ما غذای سنتی را کنار گذاشته‌ایم و فست فودها نقش عمده ای در چاقی و کبد چرب دارند.»

دریانی در پایان می‌گوید: «رسالت پدر و مادرها و رسانه‌ها این است که تشویق به تغذیه و مصرف و میوه جات و سبزی و شکر و قند و چربی حیوانی کنند. همچنین یکی از علل کبد چرب، مصرف مشروبات الکلی و سیگار است. سیگار به تنهایی عامل ابتلا به کبد چرب نیست. ولی کسی که به این بیماری مبتلاست اگر سیگار بکشد باعث فیبروز کبد می‌شود و کبدش خشک تر می‌شود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.