وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

وبلاگ مطالب پزشکی و درمان بیماری

درمان های بیماری ها با طب سنتی و پزشکی

عوارض اضطراب در بارداری

یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی یک زن، دوران بارداری است. بسیاری از زنان باردار در این دوره دچار استرس‌ها و اختلالات مربوط به بارداری یا مسائل و مشکلات زندگی می‌شوند. اما می‌خواهیم ببینیم این استرس و اضطراب در بارداری چه تاثیراتی می‌تواند روی سلامت جنین داشته باشد.

عوارض اضطراب در بارداری

بهداشت روانی در دوران حاملگی از مسائل و مشکلاتی است که امروزه بسیار مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج به دست آمده اضطراب و هیجان‌های زن باردار تاثیر مستقیمی با سلامت جنین دارد. استرس‌ها به طور معمول به دو صورت مزمن و حاد اعمال می‌شوند. استرس‌های مزمن و مدام ممکن است نارسایی‌های اساسی در چرخه رشد کودک ایجاد کند. اما استرس‌های کوتاه مدت، معمولا پس از تولد به تدریج از بین می‌رود.

تحقیقات نشان داده است که ماه‌های اول بارداری (سه ماه اول) آسیب پذیری نسبت به ماه‌های پایانی بیشتر است به عنوان مثال زن بارداری که در اوایل دوران بارداری دچار اضطراب و نگرانی حاد می‌شود، نسبت به زنی که در ماه‌های آخر بارداری است، آسیب‌پذیرتر است. سطح بالای استرس روانی در طول دوران بارداری، خطر زایمان زودرس، بیش فعالی، سرشت دشوار و بدخوابی در نوزاد، اختلالات‌های رفتاری در دوران کودکی و حتی موجب سقط جنین شود.

اما عمده‌ترین عوارض اضطراب در بارداری ، رشد داخل رحمی و وزن کم هنگام تولد نوزاد است؛ چون وقتی مادر تحت تنش‌های عصبی قرار می‌گیرد، هورمون‌های استرس از جهات مختلف ترشح شده و با عبور از جفت، اکسیژن رسانی و تغذیه جنین را مختل می‌کند. 

عوامل استرس‌زا در دوران بارداری ترس از عدم ایفای درست نقش مادری بارداری ناخواسته ترس از سقط سابقه بیماری عصبی و افسردگی بی‌توجهی همسر و اطرافیان وحشت از تولد نوزاد مشکلات اقتصادی و عاطفی سن کم مادر مهاجرت و مسافرت از دست دادن نزدیکان راهکار‌های مدیریت استرس برای زنان باردار شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان جهت بالابردن سطح آگاهی در خصوص بارداری و تصحیح اطلاعات نادرست انجام ورزش‌های خاص در زمان بارداری که توسط ماما‌های مجرب آموزش داده می‌شود. صحبت کردن با ماما و در میان گذاشتن مشکلات و افکار نگران کننده با او پر کردن اوقات خالی با گوش دادن موسیقی و دیدن تلویزیون شرکت در کلاس‌های یوگا معاشرت با خانم‌های باردار دیگر که از نظر شرایط روحی بهترند معاشرت با افراد شاد پیاده‌روی‌های آرام و پی در پی تقاضای درک و حمایت از نزدیکان به خصوص همسر دوش آب ولرم امیدوار بودن نسبت به وضعیت آینده و نگرش مثبت وظایف همسر در دوران بارداری فضایی امن توام با آرامش روانی و جسمانی فراهم کند. کمک کردن در امور و فعالیت‌های روزمره تا زن احساس خستگی و ناتوانی نداشته باشد. استرس‌ها و اضطراب‌های زن در دوران بارداری را درک کرده و از او حمایت کند. اطلاعات علمی لازم در این دوره را بالا برده تا در مقابل بحران‌های احتمالی، آگاهانه برخورد کند.

عوارض اضطراب در بارداری

عوارض اضطراب در بارداری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.